سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 150
کل بازدید : 459493
کل یادداشتها ها : 2620
خبر مایه


 بازار فولاد در نخستین روز کاری سال 1403 شاهد نوسانات متعددی بود که به نظر می‌رسد تحت تأثیر التهابات نرخ دلار و تحولات اقتصادی کشور بوده است؛ در حالی که برخی از نوردکاران قیمت‌ها را افزایش دادند، شاهد ثبات نسبی در برخی بخش‌های بازار و همچنین کاهش تقاضای نهایی بودیم...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار مقاطع طویل فولادی حاکی است، قیمت‌ها در نخستین روز کاری هفته عمدتاً ثابت بود و روندی نسبتا آرام بر بازار حاکم بود و معاملات شمش بلوم در بورس کالا نیز عمدتاً با نرخ پایه انجام شد.

به عبارتی دیگر شاهد افزایش نامتعارف اختلاف قیمت بین شمش و میلگرد در بازار بوده‌ایم با این حال، به نظر می‌رسد با بازگشت آرامش به بازار مواد اولیه و شفاف شدن نرخ خرید مواد اولیه نورد در بورس کالا، این فاصله در حال کاهش است.

اگر این آرامش در بازار مواد اولیه ادامه‌دار باشد و تعادل به زنجیره تأمین در همه بخش‌های زنجیره فولاد کشور بازگردد، می‌توان انتظار داشت که قیمت میلگرد امروز نیز با توجه به شرایط فعلی بازار و نرخ مواد اولیه، به تعادل برسد.

بازار فولاد در روز جاری شاهد نوسانات متعددی بود که به نظر می‌رسد تحت تأثیر التهابات بازار آزاد دلار بوده است به طوری که از نیمه‌های روز، برخی از نوردکاران بدون توجه به قیمت پایه شمش، قیمت‌های پیشنهادی خود را با اتکا به نوسانات بازار آزاد دلار افزایش دادند.

در بازار میلگرد، قیمت‌های پیشنهادی از 27.000 تا 27.50000 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم شروع شد که 200 تا 500 تومان بیشتر از ابتدای روز بود.

این درحالی است که میلگردهای بورسی را در کف قیمت‌های پیشنهادی بازار، یعنی 26400 تا 26500 تومان به ازای هر کیلوگرم به همراه مالیات بر ارزش افزوده، عرضه می‌کردند. قیمت میلگرد ابرکوه سایز 10 حدود 28 هزار تومان و قیمت میلگرد 8 ابرکوه هم حدود 30 هزار تومان اعلام شد، قیمت میلگرد ابرکوه در سایر سایزهای استاندارد هم حدود 26 هزار تومان و در کف قیمت‌ها اعلام شد؛ اما قیمت میلگرد نیشابور اعلام نشد.

قیمت قوطی تولید شده از ورق 2 میلیمتری مبارکه نیز به حدود 46 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که 1500 تا 2000 تومان بیشتر از هفته اول فروردین است.

در بازار تیرآهن ذوب آهن اصفهان، قیمت‌ها ابتدا با کاهش 50 هزار تومانی در هر شاخه‌ آغاز شد، اما به تدریج تا 100 تا 150 هزار تومان در برخی سایزها افزایش یافت به طوری که قیمت روز تیرآهن 20 در هر کیلو حدود 35 هزار تومان و قیمت تیرآهن 30 هم حدود 31 هزار تومان برآورد شد.

قیمت روز نبشی 8، 10 و 12 در محدوده 27.500 تا 28.000 تومان بود و قیمت نبشی 4 و 3 هم بین 28.200 تا 28.500 تومان اعلام شد. قیمت ناودانی سبک هم در محدوده 28.500 تومان عرضه شد.

آشفته‌ترین بازار، بازار ورق بود که قیمت‌ها به طور کامل تحت تاثیر نوسانات بازار آزاد دلار قرار گرفته بود.

نوسانات اخیر بازار فولاد نشان می‌دهد که این بازار به شدت تحت تاثیر تحولات اقتصادی، به خصوص نرخ ارز، است. افزایش قیمت دلار باعث شده است قیمت‌ها در بازار داخلی نیز بالا برود؛ از سوی دیگر، نگرانی‌هایی در مورد کمبود مواد اولیه و قطعی برق نیز وجود دارد که می‌تواند به افزایش بیشتر قیمت‌ها در آینده منجر شود.

گفتنی است پس از تعطیلات نوروزی دلار به رکورد بی‌سابقه 63 هزار تومان رسید و در تنها روز کاری این هفته و پس از اتفاقات و التهابات ناشی از حمله سرائیل به کنسولگری ایران در سوریه افزایش چشمگیری یافت.

درباره اوضاع تقاضا در نخستین روز کاری باید گفت همانطور که پیش‌بینی می‌شد، پس از هیجانات زمستان گذشته و پیش‌خور شدن تقاضای فصل بهار، بازار فولاد درحال حاضر با رکود تقاضای نهایی روبه‌رو است و این موضوع به وضوح در بازار قابل مشاهده است.

از علل کمبود تقاضا در شرایط فعلی می‌توان گفت در زمستان سال گذشته، به دلیل نگرانی‌ها از افزایش قیمت‌ اهن در سال 1403، تقاضا برای فولاد به طور قابل توجهی افزایش یافت. این موضوع باعث شد تا بخشی از تقاضای فصل بهار پیش‌خور شود، از طرفی دیگر افزایش قیمت‌ها و تورم، قدرت خرید مصرف‌کنندگان نهایی را کاهش داده است که این موضوع عاملی دیگر برای رکود تقاضای فولاد محسوب می‌شود؛ مضاف بر این نوسانات نرخ ارز و ابهامات موجود در مورد وضعیت اقتصادی کشور، باعث شده است تا بسیاری از فعالان اقتصادی از سرمایه‌گذاری در بخش فولاد خودداری کنند.

 

 






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ