سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 60
بازدید دیروز : 70
کل بازدید : 459101
کل یادداشتها ها : 2619
خبر مایه


طبق آمار منتشر شده از وزارت بهداشت، در پی بالا رفتن آمار رسمی قربانیان کرونا در کشور، تعداد قربانیان آن تا روز گذشته  به 16 نفر رسید؛ از این رو شنیده ها حاکی از آن است که همسایگان ایران از جمله عراق و ترکیه مرزهای خود را به روی ایران بسته اند که با وجود تحریم‌های شدید آمریکا، صدمات زیادی در پی محدودیت روابط ایران با ترکیه و عراق که از معدود روزنه‌های امید اقتصاد کشور ما هستند، حاصل گردد.

بسته شدن مرز ایران با عراق و ترکیه به‌ عنوان بازارهای اصلی صادرات آهن، در پی شیوع کرونا به اقتصاد کشورمان قطعا ضربه خواهد زد. این محدودیت‌ها ممکن است ماه‌ها برقرار باشد و اقتصاد ایران را که پس از 18 ماه رکود شدید ناشی از بازگشت تحریم‌های ثانویه دولت ترامپ در نوامبر سال 2018 نشانه‌هایی از بهبود بروز داده بود، در هم بکوبد. در پی بازگشت ایران به فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، ارزش پول ملی مجددا کاهش یافته است، از این رو باید خاطر نشان کرد ترس از شیوع کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد ایران بر بی‌ثباتی بازارهای ارزی کشور دامن خواهد زد و نرخ تورم را که رو به کاهش بود، تشدید خواهد کرد.

به استناد آمار صندوق بین‌المللی پول، به‌رغم انقباض 9.5 درصدی اقتصاد ایران در سال گذشته میلادی، میانگین صادرات ماهانه به عراق حدود 650 میلیون دلار و میانگین صادرات به ترکیه بالغ بر 400 میلیون دلار بوده است. میزان مصرف نیز در یک سال گذشته، با وجود تورم 40 درصدی، از ثبات خوبی برخوردار بود اما بازاریان ایرانی، به رسم هر سال، روی رونق فروش در آستانه نوروز حساب  ویژه ای کرده بودند. اکنون این ویروس به‌گونه‌ای ایران را منزوی کرده است که تحریم‌ها نیز نتوانسته اند  تا این حد بر آن تاثیر بگذارند. با شیوع ویروس کرونا، حتی تقاضا برای قالی‌شویی، که بخشی از سنت خانه‌تکانی پیش از نوروز است، کاهشی 40 درصدی نشان می‌دهد. حال چه برسد به صادرات آهن و سایر تولیدات داخلی کشور!!!






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ