سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 4
کل بازدید : 458911
کل یادداشتها ها : 2618
خبر مایه


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

در هفته ی گذشته قیمت ها در بازار آهن آلات افزایش ناگهانی یافت و موجب نارضایتی عده ی کثیری از مردم شد؛ البته لازم به ذکر است که این افزایش قیمت ها زیاد طولی نکشید و حتی تا یک هفته نیز دوام نیاورد و فقط مختص چند روز بود؛ که در همان چند روز نیز شاهد افزایش قیمت چشم گیری در بازار بودیم.

طبق برآورد ها و بررسی های انجام شده، علت افزایش قیمت ناگهانی بازار اهن، بالا رفتن نرخ ارز و دلار بود. البته صحبت های دونالد ترامپ نیز در روند قیمت ها و اقتصاد ما بی تاثیر نبود.  گفتنی است که با پایین آمدن نرخ ارز و دلار، قیمت ها نیز در بازار آهن به سرعت کاهش یافت. در حال نیز سه روز است که شاهد روند نزولی قیمت ها در بازار اهن الات هستیم.

نکته جالبی که در این زمینه وجود دارد و باید به آن اشاره کرد، رکود بازار آهن می باشد. به نظر می رسد بازار اهن تهران و یا حتی بازار اهن الات کشور نیز به گونه ای دچار یخ زدگی و سکوت شده است که در هیچ شرایطی نمی توان کوچیک ترین تغییر یا حرکتی در آن ایجاد کرد؛ زیرا هم در شرایط روند نزولی قیمت ها و هم در شرایط افزایش قیمت ها، خریداران دست از خرید کشیده اند و تنها نظاره گر بازار هستند.

هم اکنون نیز قیمت پروفیل و قوطی تا 20 تومان (نسبت به روز دوشنبه 96/7/24) کاهش یافته و قیمت ها حدود 3100 تومان اعلام شده است. قیمت میلگرد ها نیز 20 الی 40 تومان کاهش یافت و قیمت کنونی میلگرد سایز 14 الی 28، از قراری 2100 الی 2200 می باشد.  قیمت تیرآهن ها در سایز های بالا ثابت و در چند تا سایز پایین 3 الی 5 تومان کاهش داشت. قیمت ورق سیاه نیز تا 20 تومان کاهش داشت.

برای مشاهده متن خبر اصلی کلیک کنید

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.


  

در نیمه ی اول سال جاری، کشور چین به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده قراضه جهان شناخته شد؛ همچنین میزان مصرف قراضه چین در سال جاری حدود 46% رشد داشته و به 62 میلیون تن به ثبت رسیده است. این حجم از مصرف قراضه در حالی است که در سال گذشته حدود 46 میلیون تن به ثبت رسیده بود. گفتنی است که مصرف قراضه یورو نیز در این مدت 4.8 درصد افزایش داشته  و 47.717 میلیون تن شد. همچنین آلمان و ایتالیا بزرگترین خریداران قراضه در حوزه یورو بودند.

طبق بررسی های صورت گرفته می توان اعلام کرد که آمریکا نیز در نیمه اول سال جاری، حدود 1.5% افزایش رشد مصرف قراضه داشته و حجم مورد استفاده آنها حدود 24 میلیون تن ثبت شد. مصرف ژاپن با 9 درصد رشد 17.85 میلیون تن ثبت شد و در ترکیه نیز با 16 درصد بهبود 14.582 میلیون تن بود.

در این بین در ترکیه نیمه نخست سال خرید وارداتی قراضه 1.6 درصد افزایش یافت و 9.327 میلیون تن بود؛ همچنین لازم به ذکر است که ترکیه رتبه اولین وارد کننده قراضه را همچنان حفظ می کند. پس از آن نیز کره جنوبی دومین وارد کننده قراضه بود که با 7.8 درصد رشد 3.037 میلیون تن ثبت شد.

برای مشاهده متن خبر اصلی کلیک کنید

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.


  

بعد از پایین آمدن نرخ ارز و دلار، روند قیمت ها نیز در بازار آهن آلات نزولی شد. در حال حاضر بازار اهن الات کشور دو روز است که با کاهش قیمت مواجه شده و همچنان خبری از معامله و تحرک بازار نیست! به نظر می رسد همان طور که با شروع افزایش قیمت ها در بازار، شاهد تحرک و تکاپو بازار نبودیم؛ با شروع کاهش قیمت ها نیز با تحرک و خرید و فروش ها در بازار رو به رو نیستیم. مسئله رکود در بازار آهن امری جدی است که حتی با وجود تدابیری که مسئولان در سال گذشته دیده بودند، بازار نه تنها که نجات نیافت، بلکه موجب تعطیلی بسیاری از آهن فروشان در سراسر کشور نیز شد.

از جمله مواردی که برای نجات بازار آهن چاره اندیشی شده بود، می توان به اعطای تسهیلات و وام های بزرگ با سود کم به انبوه سازان اشاره کرد. در زمستان سال 95 اخباری مبنی بر اعطای تسهیلات چشم گیری به انبوه سازان منتشر شد که حتی این مورد نیز مورد استقبال زیادی قرار نگرفت و آب از آب تکان نخورد! ضمن آنکه به عنوان راه حل دوم، اقدام به کاهش قیمت ها کردند که قیمت ها در بازار اهن الات بشدت افت کرد و شکسته شد. با این وجود نیز مردم تمایل زیادی به خرید نشان ندادند و بازار بیشتر دچار بی تحرکی و سکوت شد. 

بعد از مدتی صاحبان کارخانه های تولید کننده تولید میلگرد طی یک نشست و گرد همایی بزرگی با عنوان "هشتمین جلسه هم اندیشی تولید کنندگان میلگرد"، اقدام به افزایش مجدد قیمت ها در بازار کردند. بدین ترتیب که در این جلسه قرار شد تا تولید کنندگان میلگرد به منظور ایجاد توازن در عرضه و تقاضا، اقدام به کاهش 15درصدی تولید محصولات خود کنند. به عبارت دیگر قصد داشتند تا با کاهش میزان تولید خود، عرضه در بازار را کاهش دهند تا قیمت ها بالا برود و مردم را بیشتر نسبت به خرید راغب کنند.

گفتنی است که این اقدام نیز مانند دیگر تلاش های گذشته بی نتیجه ماند و بازار همچنان تکانی نخورد! با توجه به مطالب ذکر شده به این نتیجه می رسیم که اکثر فعالان در این صنعت، اقدام به مواردی برای بهود بازار کرده اند اما مجموع این اقدامات نتیجه جز بی تحرکی و یخ زدگی بازار نداشت. منظور از یخ زدگی بازار این است که هر عملی انجام می دهند یا هر اتفاقی می افتد، مانند کاهش یا افزایش قیمت ها، بازار دچار تحرک نمی شود. با توجه به اینکه بیشترین حجم استفاده شده از تولید آهن آلات کشور مربوط به بخش مسکن و ساخت و ساز است؛ زمان آن رسیده که مسئولان تمام تلاش خود را جهت بهبود بخشیدن به بازار مسکن بکنند تا از این راه بتوان هم بخش مسکن و هم بخش آهن آلات کشور را نجات داد.

برای مشاهده متن خبر اصلی کلیک کنید

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

 

  

اخیرا دولت چین به دلیل کمک به محیط زیست و کاهش آلاینده ها، دستور داد تا کارخانه های تولید کننده فولاد اقدام به تعطیلی خطوط فرسوده خود کنند. پیش بینی می شود با انجام این کار، میزان نیاز چین به الکترود بیشتر شود. الکترود یکی از مهم ترین موارد مورد استفاده جهت تولید فولاد است که در کوره های قوص الکتریکی به کار می رود. گفتنی است که یکی از مواد های اولیه برای تولید الکترود، کک سوزنی می باشد که قیمت این ماده نیز رو به بالا می باشد.

البته بنابر دلایل مختلفی پیش بینی می شود که میزان نیاز به الکترود در سطح جهانی افزایش چشم گیری یابد و بحرانکمبود الکترود را ایجاد کند. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کشور چین به زودی حجم تولیدی فولاد و الکترود خود را کاهش می دهد
  2. شیب قیمت های کک سوزنی رو به بالاست.
  3. افزایش قیمت الکترود در ژاپن
  4. تولید فولاد در اروپا و آمریکا توسط کوره های قوص الکتریکی است که نیاز به الکترود بیشتر خواهد شد.

برای مشاهده متن خبر اصلی کلیک کنید

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.


  

روز گذشته (یک شنبه 23 مهر) قیمت آهن آلات ساختمانی کاهش یافت که این موضوع می تواند نشات گرفته از کاهش نرخ ارز و دلار باشد. طبق پیش بینی های انجام شده، قیمت اهن الات کاهش یافت و این موضوع سبب شد تا کمی از نگرانی های خریداران کاسته شود. سخرانی های تهدید آمیز ترامپ علیه ایران، موجب شد تا نرخ ارز و دلار و طلا افزایش یابد و در کنار آن نیز قیمت آهن آلات ساختمانی نیز روندی صعودی پیدا کند.

این موضوع که قیمت آهن آلات مجددا کاهش یابد، امری دور از ذهن یا غیر قابل پیش بینی نبود؛ زیرا با توجه به آمار ها و گزارش های ارسالی از سوی بازار آهن و فولاد و سنگ آهن چین، متوجه کاهش قیمت ها در سطح جهانی و افت قیمت در بازار سنگ آهن چین بودیم. این امر بیانگر آن بود که قیمت آهن تنها در ایران افزایش یافته که با پایین آمدن نرخ ارز و دلار، شاهد روند نزولی قیمت ها خواهیم بود.

قیمت قوطی و پروفیل نسبت به روز (شنبه 22 مهرماه) حدود 20 الی 30 تومان کاهش داشت. قیمت میلگرد آجدار نیز ثابت بود و تنها سه کارخانه ی: هیربد - میانه و ابهر کاهش قیمت 20 الی 40 تومانی داشتند. تیرآهن ذوب آهن اصفهان و تیرآهن های متفرقه 5 تا 10 هزار تومان کاهش قیمت داشتند. قیمت نبشی 70 تومان کاهش داشت ولی قیمت اعلامی اکثر کارخانه های تولید کننده ناودانی ثابت بود و تنها ناودانی های شکفته کاهش قیمت 20 تومانی داشتند.

 

برای مشاهده متن خبر اصلی کلیک کنید

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.


  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ