کاهش قیمت سنگ آهن متوقف شده


طبق اخبار و گزارشات قبلی از بازار سنگ آهن در چین، این محصول که در طول دو سال اخیر شدید ترین کاهش قیمت را پیدا کرده بود، در حال حاضر 2 هفته است که کاهش قیمت آن متوقف شده. کاهش قیمت سنگ آهن از دو ماه پیش شروع شده و در این مدت حدود 50 دلار  کاهش پیدا کرده است. گفتنی است که این حد از سقوط قیمت ها حتی دور از ذهن فعالان سنگ آهن بود که خیال می کردند بعد از بحران جهانی کاهش قیمت ها، بازار وضعیت بهتری را تجربه خواهد کرد.

طبق آنچه که از نمودارهای قیمت سنگ آهن استنباط می شود، کنسانتره سنگ آهن با عیار 67 درصد فوب بندرعباس از مرز 90 دلار از ابتدای سال نزدیک به 45 دلار رسیده است و امروز قیمت 47.7 دلار را ثبت کرده همچنین قیمت کنتسانتره سنگ آهن با عیار 66 درصد فوب بندرعباس نیز امروز به 45.7 دلار رسیده که این محصولات از هفته گذشته تاکنون رشد خفیف حدود یک دلاری را داشته‌اند. لازم به ذکر است که این وضعیت سنگ آهن در حالی اتفاق افتاده است که از خیلی وقت پیش نیز کارشناسان این بازار را برای سنگ آهن پیش بینی کرده بودند و این هشدار ها را از قبل به فعالان بازار داده بودند.

 

 

 

 

 

 

 

 

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در طی یک نشست خبری ابتدا اشاره ای به قیمت سنگ آهن در گذشته و حمایت دولت برای معادن کرد و گفت: ما در آخر سال 94 و اول سال 95 شاهد بودیم که تعداد کثیری از معادن خصوصی سنگ آهن، به دلیل افت جهانی بازار سنگ آهن و محصولات معدنی تعطیل شده بودند. در سال 95 که تحولات قیمتی شروع شد، یعنی قیمت ها به حالت ثبات رسیدند و کمی بهبود یافتند، بخش عمده ای از این معادن فعال شد. وی ادامه داد: مهم ترین نکته این است که اگر دولت نتواند در بخش معدن سیاست‌ های مناسبی را در ارتباط با نوسانات قیمتی اخیر بکار بگیرد، شاهد تعطیلی بسیاری از معادن خصوصی سنگ آهن خواهیم بود. بدین ترتیب ما برای تامین سنگ آهن داخلی، به مشکل برمیخوریم.

این فعال معدنی همچنین از اخذ عوارض در این شرایط رکود عنوان کرد: بعد از آن ریزش بزرگ قیمت در سال 1394 در سال 1395 یک تحرکی در بازار به وجود آمد و همین شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت مجدد موضوع وضع عوارض صادراتی را مطرح کرد، نشان می‌دهد در همان زمان که عوارض وضع شد، در مصاحبه ها این موضوع را مطرح کردیم که در سال 2017 این اوضوع بهبود شگرفی نخواهد داشت و همه نهادهای بین المللی شرایط کنونی افت قیمت را پیش‌بینی می کردند. اما دوستان دولتی توجه چندانی به این داده های علمی نداشتند و حالا که این اتفاق افتاده است متوجه می‌شویم که موضوع وضع عوارض اتفاق خنده داری است، در حالیکه همه معادن در معرض تعطیلی هستند واقعا چه چیزی می تواند با این وضع صادر شود.

 

 

فروش ورق سیاه، فروش پروفیل، فروش ورق روغنی، فروش تیرآهن، فروش ورق گالوانیزه، فروش نبشی و فروش ناودانی ،در آهن پرایس با تضمین قیمت وکیفیت انجام میگیرد. برای اطلاع از آخرین قیمت ها و عضویت در کانال تلگرام ما?اینجا?? را کلیک کنید.