سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 16
کل بازدید : 458838
کل یادداشتها ها : 2617
خبر مایه


آهن پرایس: عدم قطعیت شرایط بازار مسکن موجب شده که در ماه های آغازین سال جدید بسیاری از معامله گران حوزه مسکن از انجام معاملات جدید خودداری کنند. بیش از آن که عوامل شکل دهنده عدم قطعیت در فروردیین ماه هرسال روی رفتار آن‌ها اثر داشته باشد، یک عامل بیرونی عدم قطعیت رفتار آن‌ها را هدایت می‌کند. طبق آمارهای موجود این عامل بیرونی به ماجرای نشست‌های برجام برمی گردد. نخستین نسشت برجامی میان ایران و آمریکا بنا بود در ابتدای هفته گذشته تشکیل شود. با برگزاری نخستین نشست در روز سه‌شنبه هفته گذشته، خبر برگزاری نشست دوم نیز اعلام شد. روز گذشته نیز همزمان با شروع دومین هفته کاری سال جدید، انتشار خبر توافق طرفین نشست برای برگزاری نشست سوم نیز، فضای بازار مسکن را تحت تاثیر قرار داد و موجب شد تا معاملات بازار مسکن به شدت کاهش یابد.

 البته تاثیرات تحولات برجامی بر بازار مسکن و رفتار معامله‌گران ملکی، به یکی دو هفته گذشته محدود نیست. بلکه در نشست برجامی سال 98 این عامل بر رفتار خریدار و فروشنده ملکی تاثیرگذاشته بود و باعث ورود تقاضای سرمایه‌ای به بازار مسکن شده است.  تحت تاثیر انتظارات تورمی شکل گرفته در جامعه، تقاضای سرمایه‌ای تشدید و نتیجه آن باعث افزایش نرخ ملک شد به طوری ‌که هم در سال 98 و هم در سال 99، روند رشد قیمت در بازار مسکن به گونه‌ای پیش رفت که تقاضای مصرفی به ناچار از بازار خارج شد. تورم ملکی به دلیل تقاضای مصرفی موجود در بازار مسکن که ناشی از صعود مداوم قیمت با کاهش شدید قدرت خرید مردم به وجود آمد. در چنین شرایطی عدم تصمیم‌گیری سیاست‌گذاران برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن نیز بر دشواری این شرایط افزود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اجرایی شدن سامانه املاک و اسکان

در پاییز سال گذشته، با کاهش ریسک غیراقتصادی، بازار مسکن نیز به عامل بیرونی واکنش نشان داد. در پی این اتفاق، خریداران سرمایه‌ای تا حدودی از بازار خارج شدند. در این میان، تورم مسکن ابتدا در آبان ماه متوقف شد و پس از آن قیمت مسکن در آذرماه کاهش پیدا کرد. بررسی روند بازار مسکن طی دو سال گذشته این موضوع را تایید می‌کند که در دو سال گذشته، دو واکنش متفاوت از درون بازار مسکن به عامل بیرونی هدایت کننده رفتار معامله گران نشان داده شد. زمانی که جهت عامل بیرونی در مسیر افزایش انتظارات تورمی بود، تقاضای سرمایه‌ای تشدید شد و قیمت در مسیر جهش قرار گرفت و در مقطع زمانی که جهت عامل بیرونی معکوس شد یعنی ریسک غیراقتصادی کاهش پیدا کرد، رفتار‌ها در بازار مسکن نیز معکوس شدند و همین موضوع بر روند کاهش قیمت نیز اثرگذاشت.






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ