سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 2
کل بازدید : 458596
کل یادداشتها ها : 2609
خبر مایه


بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، نقش کلیدی محصولات آهنی و فولادی در توسعه زیر ساخت‌ها، راه‌سازی و حمل و نقل، ماشین‌آلات و... سبب شده است زنجیره فولاد در سطح جهان از اهمیت استراتژیک برخوردار باشد. ایران با دارا بودن 7/ 2 میلیارد تن ذخایر شناسایی شده در رتبه نهم دنیا قرار دارد. میانگین عیار سنگ آهن در ایران حدود 56 درصد است که نسبت به میانگین 48 درصدی دنیا در وضعیت مطلوبی قرار دارد و از مزیت رقابتی برخوردار است.

سرانه پایین مصرف فولاد در ایران و کشور‌های همسایه مانند عراق، افغانستان و سوریه نسبت به میانگین کشور‌های در حال توسعه می‌ تواند نوید بخش افزایش تقاضای فولاد و در نتیجه سنگ‌ آهن در سال‌ های آتی باشد.  به‌ طور خاص در مورد ایران سرانه فعالی مصرف فولاد حدود 226 کیلوگرم نفر است که بر اساس طرح جامع فولاد میزان مصرف فولاد باید به رقم 374 کیلوگرم نفر افزایش یابد.

 مزیت دیگر صنعت معدنی در ساختار هزینه و درآمد‌های شرکت‌های این صنعت است. در چهار نماد بورسی کگل، کگهر،کچاد و کنور میانگین موزون سهم هزینه ‌هایی که به‌ طور مستقیم از دلار تاثیر می‌گیرند به کل هزینه‌ های عملیاتی این شرکت‌ها حدود 55 درصد است، در حالی که تمامی فروش این شرکت ‌ها به واسطه قیمت‌ گذاری بر مبنای شمش فولاد خوزستان مستقیما از نرخ دلار تاثیر می‌گیرند.

 بنابراین رشد نرخ برابری دلار به سرعت بر میزان فروش و سود آوری این شرکت‌ ها تاثیر مثبت می‌گذارد. یکی از موضوعات مهم در تحلیل شرکت‌های معدنی شیوه قیمت‌گذاری محصولات است. قیمت محصولات معدنی شامل سنگ آهن خام، کنسانتره و گندله بر مبنای ضرایب مشخصی از قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین می‌شود. با توجه به دغدغه سیاست گذاران مبنی بر حمایت از صنعت فولاد همواره نسبت تعیین شده به نحوی بوده است که منفعت فولاد سازان را تامین می‌کرده است.






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ