سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 23
کل بازدید : 458946
کل یادداشتها ها : 2619
خبر مایه



به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازارآهن ؛ میزان فروش آهن و همچنین صادرات سنگ آهن ایران در مقایسه با سال گذشته چندان تغییرنکرده است. این در حالی است که متأسفانه در مقایسه با سال گذشته شاهد کاهش معاملات بوده ایم و آمار معاملات سنگ آهن صادراتی از بورس کالا با وجود گذشت ده ماه از سال جدید چندان چشمگیر نیست . این در حالی است که واردات سنگ آهن به چین به‌عنوان تنها مقصد صادراتی، با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

بازار سنگ آهن طی چند ماه اخیر برخلاف دیگر فصل ها شرایط چندان  پرنوسانی را تجربه نکرده است و بازار این ماده معدنی همچنان از رونق نسبتا مناسبی برخوردار است. حتی با وجود اعمال برخی محدودیت‌های زیست‌محیطی در مورد تولیدکنندگان فولاد و نوع سنگ آهن وارداتی، آمارها حاکی از آن است که میزان واردات سنگ آهن به چین طی سال 2017 رقم‌های بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و رکوردهایی را از خود برجای گذاشت. طی ماه‌های اخیر تغییرات بر بازار سنگ آهن باعث شد تا بهای هر تن از انواع پرعیار این ماده معدنی از 65 تا 75 دلار افزایش یابد.


 طی 9 ماه گذشته میزان صادرات سنگ آهن ایران شرایط نسبتا مناسبی  داشته است و حتی با وجود اعمال محدودیت‌ها از سوی چین و تهدید به اعمال عوارض صادراتی از سوی مقامات کشور ایران، باز هم شاهد آمار صادراتی به میزان 14 میلیون تن بودیم که در مقایسه با سال گذشته رشد 3 درصدی را نشان می‌دهد. با این حال برخلاف رویه صادراتی کشور، آمار معاملات سنگ آهن از بورس کالا، روند کاهشی محسوسی را نشان می‌دهد و این موضوع برای ما خوشایند نیست ؛ زیرا بورس کالا یکی از نهادهای سنتی معاملات سنگ آهن صادراتی بوده است و حتی در برخی مقاطع زمانی، حدود 30 درصد از صادرات سنگ آهن کشور از بورس کالا صورت می‌گرفت.    

                                           
 از ابتدای مهر ماه تا انتهای آذر ماه سال 1396، تنها 385 هزار تن سنگ آهن از سوی 2 مجتمع فلات مرکزی ایران و سنگان در بورس کالا عرضه شد. این در حالی است که بیش از یک میلیون و 265 هزار تن تقاضا وجود داشت. در نهایت نیز همان 385 هزار تن مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. بالا بودن تقاضا نسبت به عرضه نشان می‌دهد که بسیاری از خریداران سنگ آهن از جذاب بودن بازار صادراتی مطمئن هستند؛ زیرا با وجود افزایش 3 درصدی در حجم معاملات سنگ آهن کشور نسبت به سال گذشته، اما ارزش معاملات آن بیش از 52 درصد افزایش یافته است و به حدود 800 میلیون دلار رسیده است.  مجتمع فلات مرکزی ایران 275 هزار تن از سنگ آهن خود را برای صادرات در بورس کالا عرضه کرد. علاوه بر این، مجتمع سنگ آهن سنگان 110 هزار تن از سنگ آهن دانه ‌بندی خود را در بورس کالا عرضه کرد. اما در 3ماه گذشته خبری از مجتمع سنگ آهن جلال آباد زرند نبود که همواره یک پای ثابت صادرات سنگ آهن از طریق بورس کالا بوده است.

 

آهن پرایس پایگاهی برای تسهیل روند فروش آهن و مرجعی برای اطلاع رسانی قیمت روز آهن آلات است. شما می توانید برای ارتباط با واحد فروش با شماره 54103-021 تماس حاصل فرمایید.

 






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ