سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 45
کل بازدید : 458982
کل یادداشتها ها : 2619
خبر مایه



به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار فولاد، طی چند سال اخیر بخش سنگ آهن با مشکلات در زمینه نرخ بازار جهانی مواجه بوده است، مشکلاتی که موجب شد تا به برخی از معادن کوچک و متوسط اسیب وارد شود. اما در این بین تامین مواد اولیه برای تولید 55 میلیون تن فولاددر چشم انداز 1404 یک موضوع دیگری است که پیش روی فعالان در این حوزه قرار دارد.

در شرایط کلی اولین حلقه این زنجیره  از تولید سنگ آهن شروع و در نهایت به محصول نهایی ختم می شود. به همین علت است که باید تعادل در این حلقه رعایت شود تا افراد بتوانند براحتی در آن ها فعالیت کنند. یکی از موضوع هایی که می تواند به فعالیت عادلانه این حلقه کمک کند، تشکیل کمیته بازار می باشد.

حل مشکلات به کمک کمیته بازار

اکبریان، رییس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در اینباره عنوان کرد: موضوع آهن و فولاد در کشور یک موضع بزرگ و حائض اهمیت می باشد که کل کشور را در برمی گیرد. همانطور که می دانید در سطح کشور معادن سنگ آهن بصورت پراکنده می باشند و عده زیادی در قالب بخش های خصوصی، دولتی و نیمه دولتی در ان ها در حال کشف، تولید و استخراج می باشند که ماده خام کشور بشمار می رود.  عملیات فولادسازی به یکباره انجام نمی پذیرد و شامل مراحل شامل اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری، کنسانتره، گندله، تولید آهن اسفنجی و تولید شمش می باشد که در نهایت محصول نهایی مانند تیرآهن، ورق و میلگرد و.. بدست می آید.

اکبریان در ادامه افزود: برای کارکرد درست و عادلانه میان این اجزا نیازمند بازار آزاد هستیم. یعنی حالتی که عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت و میزان تولید باشد. بازار در ایران همانند یک مدل کوچک از تولید سنگ آهن از مقیاس جهانی است. در بازارهای جهانی قیمت ها بواسطه عرضه و تقاضا تعیین میشوند. متاسفانه این موضوع در ایران اجرایی نشده و هر موقع که کاری انجام شده، مقطعی بوده است یعنی اگر مزایده بوده، به طور محدود انجام شده است.

اکبریان تصریح کرد: دولت در نظر داشت بین شرکت‌های تامین‌کننده و مصرف‌کننده ماده معدنی، حاکمیتی انجام دهد و این کار را به رفتار دستوری تبدیل کرده است. درنتیجه، اعتقاد من این است که باید در این زمینه یک کمیته بازار تشکیل شود. در واقع وجود این کمیته برای هر صنفی ضروری است.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ