سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 16
کل بازدید : 458832
کل یادداشتها ها : 2617
خبر مایه


طی ماه های گذشته میزان هزینه حمل و نقل فولاد از کشورهای روسیه و قزاقستان به ایران افزایش یافته است و همین امر موجب شده تا میزان واردات فولاد به کشور کاهش یابد.

یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی نرخ محصولاتی که در بازارهای بین المللی عرضه می شود، هزینه حمل و نقل آن هاست. بالا رفتن هزینه حمل و نقل سبب میشه تا نرخ تمام شده محصولات در بازار افزایش یافته و میزان تقاضای آن محصول با کاهش مواجه شود. با توجه به شواهد موجود، بنظر می رسد طی ماه های گذشته این معضل برای صنعت فولاد هم ایجاد شده است.

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار فولاد، در طی دو ماه گذشته میزان هزینه حمل و نقل از بندرهای دو کشور روسیه و قزاقستان به ایران افزایش یافته است که موجب شده واردات ورق ها فولادی به ایران کاهش یابد. طی این دوماه هزینه حمل از بندر استاراخان روسیه به سمت ایران برای هرتن 3 تا 5 دلار افزایش داشته است و قیمت ان به 20 دلار در هر تن رسید. همچنین هزینه حمل و نقل از بندر اکاتوی قزاقستان به ایران با 3 دلار افزایش از 17 دلار گذشت.

دلایل افزایش هزینه های حمل و نقل

یکی از مهمترین مسائل در افزایش هزینه های حمل و نقل، تغییر فصل و اغاز فصل صادرات دانه های خوراکی از روسیه به بقیه کشور های دنیاست. در این مدت میزان تقاضا برای کشتی های باری افزایش می یابد که همین امر موجب می شود هزینه حمل ها افزایش یابد. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر روی هزینه حمل ها، کمبود تعداد کشتی های باربری در دو کشور روسیه و قزاقستان می باشد که باعث شده به دلیل کمبود کشتی هزینه های حمل زیاد شود.

طبق بررسی ها انجام شده، این افزایش هزینه ها در دو فصل پاییز و زمستان اتفاق می افتد و با عبور از این دو فصل به تدریج قیمت ان با کاهش مواجه خواهد شد.

تاثیرات افزایش هزینه ها بر بازار داخلی ایران

با کم شدن میزان واردات فولاد ایران به خاطر افزایش هزینه های حمل و نقل کشتی های باری، فولاد کمتری در بازار ایران در دسترس می باشد. البته با توجه به شرایط نا مطلوب اقتصاد کشور، این کم بود محصول در بازار ایران مشکلات فراوانی را در بر نخواهد داشت زیرا در حال حاضر بازار ایران در رکود به سر می برد و تاثیرات این رکود در بخش های صنعتی و و مصرف کننده قابل مشاهده است و این رکود باعث شده تا میزان تقاضا در بازار کاهش یابد و کاهش واردات به ایران اسیبی به اقتصاد کشور وارد نخواهد کرد. همچنین طی سال های اخیر، ایران فعالیت های بسیاری در قالب افزایش میزان ولید خود انجام داده است که موفقیت آمیز بوده و همین امر موجب شده تا کاهش واردات نتواند تاثیری بر بازار کشور بگذارد. مورد سوم کم شدن میزان ساخت و ساز در فصل زمستان در کشور می باشد، که با آمدن فصل سرما تقاضا برای فولاد کمتر می شود.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ